Update cookies preferences

Opuszczona część wioski Mathikoloni

Na Cyprze w wielu miejscach można znaleźć opuszczone wioski. Każda z nich ma jednak swój niepowtarzalny charakter i coś, co przyciąga i zastanawia. Wioski te zostają opuszczone z wielu różnych względów - czasem przyczyniły się do tego sytuacje polityczne i zagrożenia zbrojne, a kiedy indziej naturalne zagrożenia np. trzęsienia ziemi.

Najbliżej mi znaną opuszczoną wioską jest Mathikolonii, która znajduje się 10 km na północ od Limassol. Trafiłam w czasach kiedy jeździłyśmy z dziewczynami tam, gdzie oczy nas poniosły, tam gdzie kolejna ścieżka nas skusiła... Jednak tym razem jednak nie była to wycieczka zupełnie "na ślepo" ponieważ koleżanka słyszała o tym miejscu od swojej znajomej. Koniecznie chciałyśmy się przekonać na własne oczy i zobaczyć jak ta opuszczona wioska wygląda.

Widok na opuszczoną część wioski Mathikoloniki znajdującej sie na wzgórzu z osuwającym sie gruntem.
Opuszczona wioska Mathikoloni

W drodze do Mathikoloni

Aby dotrzeć do Mathikoloni, jechałyśmy z Limassol poprzez Agios Athanasiou i dalej w górę, krętym drogą w kierunku wioski Apsiou. Za nami pozostawał przepięknie wyglądający krajobraz Limassol mieniący się w późno popołudniowym słońcu. Po prawej stronie obserwowałyśmy przepiękną, trójkątną górę, wyglądającą niczym piramida ustawiona na samym środku szerokiego pola.
Skręciłyśmy w polną drogę i zatrzymałyśmy się na chwilę, aby przyjrzeć się dłużej temu interesującemu krajobrazowi. Na co dzień widzimy Limassol z zupełnie innej perspektywy, więc taki widok robił na nas spore wrażenie.

Jednak najbardziej naszą uwagę zwróciła ta tajemnicza góra.
Zastanawiałyśmy się, jak można do niej dotrzeć? i co na niej jest?!

Piekny, rozpościerający się krajobraz w drodze z Limassol do Mathikoloniki. Widok w kierunku południowym, z morzem daleko na horyzoncie i tajemniczą górą przypominającą piramidę.
Krajobraz z tajemniczą górą w przypominającą poramidę

Miałyśmy tutaj również bardzo dobry widok na sztuczny zbiornik wodny Germasogeia z wsią Finikaria.

Widok w kierunku zbiornika wodnego Germasogeia z majestatyczną górą wznoszącą się nad nim i wioską Finikaria z lewej strony kadru.
Sztuczny zbiornik wodny Germasogeia
z majestatyczną górą i wioską Finikaria (z lewej strony kadru)

Ciekawe, że dopiero teraz podczas edycji zdjęć do tego postu, zauważyłam, że jest to dokładnie ta sama góra, na którą weszliśmy z Henrim podczas jednego z naszych pierwszych geocachingów (Geocaching - Moutaggiaka i Germasogeia).
Niesamowite, że na tę górę - można powiedzieć - wdrapaliśmy się z samego poziomu morza. Ruszając z Potamos Germasogei, poszliśmy najpierw w kierunku wioski Moutaggiaka, do kapliczki Świętego Georga i później przez wioskę Germasogeia przeszliśmy w kierunku tej góry, aby się na nią wdrapać i znaleźć tutaj schowanego kesza.

Widoki z tej góry są niesamowite! Zapierające dech w piersiach - to mało powiedziane!

Więc jeżeli znajdujesz się przypadkiem w tej okolicy, to warto zaparkować samochód i zrobić sobie mały spacer na szczyt. Albo tak zaplanować sobie dzień, żeby tutaj dotrzeć na pieszo 😉
Nie ukrywam, że nie mogę się doczekać, kiedy po raz kolejny wejdziemy na jej szczyt i tym razem będę mogła sfotografować krajobraz z niej widoczny moim aparatem.

Kadr z kolorowym, drewnianym ulem na pierwszym planie i przepięknym krajobrazem z morzem w głębi.
Krajobraz z kolorowym ulem

Po tym krótkim przystanku i kilku, a może kilkunastu zdjęciach, ruszyłyśmy dalej w zaplanowanym kierunku.

Droga z Limassol do Mathikolonii wcale nie jest długa, zajmuje zaledwie 10 maksymalnie 15 minut.

Ponieważ chciałyśmy zobaczyć opuszczoną część wioski, a niewiele czasu pozostało do końca dnia, wjechałyśmy od razu do starej, opuszczonej części wioski. Do obecnie zamieszkiwanej części wrócimy kiedy indziej.

Mathikoloni - opuszczona część wioski

Na samym początku, przed zjazdem spostrzegłyśmy starszą panią, cypryjską babuszkę, która powoli i w trudzie wspinała się pod górę. Miała ona na sobie typowy cypryjski fartuszek, który można kupić chyba w każdym sklepie z pamiątkami.
Uwielbiam fotografować ludzi w ich naturalnym środowisku i kiedy w trakcie naszych wypraw widzę starsze, osoby to nie mogę powstrzymać się przed zrobieniem kilku zdjęć.

Ujęcie z cypryjską babcią z trudnością wchodzącą stromą drogą pod górę.
Cypryjska babuszka wchodząca stromą drogą  (για για - ja-ja)

Wkrótce dojechałyśmy do odnowionego kościoła Świętego Jerzego (Agios Georgios) i zostawiłyśmy przy nim samochód.
Niestety kościół był zamknięty i nie mogłyśmy zobaczyć jak wygląda w środku. Poprzyglądałyśmy się mu z zewnątrz, wykonałyśmy po kilka zdjęć i ruszyłyśmy w drogę.

Ściana Kościóła Świętego Jerzego w Mathikoloniki z perspektywy.
Ściana Kościóła Świętego Jerzego (Agios Georgios Church)

Piękne drewniane drzwi kościoła Agios Georgios datowane na 1913 rok.
Piękne drewniane drzwi kościoła datowane na 1913 rok

Z tarasu przy kościele, na zboczach poniżej wyraźnie było widać ruiny opuszczonych domów. Nie mogłyśmy się doczekać, aby je poeksplorować...

Krajobraz z ruinami opuszczonych domów poniżej tarasu kościoła. W głębi widać obecnie zamieszkiwane, pojedyncze domy.
Ruiny opuszczonych domów poniżej tarasu kościoła. A głębiej obecnie zamieszkiwane, pojedyncze domy.

Pozostałości po dawniej zamieszkiwanych domach. Kruszące się gołe ściany budynku z przewracającymi sie pozostałościami drewnianego sufitu.
Pozostałości po dawniej zamieszkiwanych domach.

Ruiny opuszczonego domu w pobliżu kościółka Agios Georgios z drogą wiodącą pod górę z jego prawej strony.
Ruiny opuszczonego domu w pobliżu kościółka Agios Georgios

Początkowo nasza droga prowadziła betonowym traktem, po czym przeszła w utwardzaną drogę z dość stromym zejściem w dół.

Na początku podeszłyśmy do kilku opuszczonych budynków, aby im się przyjrzeć. Szybko jednak ruszyłyśmy w dalszą drogę, aby z trochę innej perspektywy i odpowiedniej odległości przyjrzeć się całej tej opuszczonej wiosce.

Ruiny kolejnego opuszczonego domu, same ściany stojące w cieniu drzew.
Kolejny opuszczony dom...

Opuszczony tradycyjny cypryjski piec z kamienia który zachował sie w całkiem dobrym stanie.
Tradycyjny cypryjski piec w całkiem dobrym stanie

Zbliżenie do fragmentu pozostałości dachu  zbudowanego z trzciny i gliny.
Zbliżenie do pozostałości dachu zbudowanego z trzciny i gliny.

Wnętrze ruin budynku z kominkiem W okienku widać obecnie używany budynek.
Wnętrze ruin budynku z kominkiem

Ruiny starego domu wiejskiego z zachowanymi drewnianymi okiennicami i drzwiami.
Ruiny starego domu wiejskiego

Droga wiła się dość kręto i została ona tutaj tak wytyczona ze względu na stromy pokrój terenu.
Jak się okazało, praktycznie cała zachowana część opuszczonej wioski Mathikoloni znajdowała się poniżej tego odbudowanego kościoła.

Utwardzana droga którą wędrowałyśmy po okolicach wioski z naturalną kredową ścianą z lewej strony i drzewem na górze.
Droga którą wędrowałyśmy po okolicach wioski

Opuszczone domy z odbudowanym kościółkiem Świętego Jerzego.
Opuszczone domy z odbudowanym kościółkiem Świętego Jerzego

Pozostałości kamiennych murów domu z uschnietą roślinnością owiniętą wokół framugi okna.
Pozostałości murów domu wkomponowane w naturę

Naszą wycieczkę miałyśmy w styczniu 2014 roku i wtedy zostały wykonane wszystkie zdjęcia z tego postu. Przyglądając się teraz mapie, mam wrażenie, że obecnie nie ma dostępu do całości tej drogi, którą my szłyśmy. Po drodze chyba został wybudowany jeden dom... Jeżeli więc wybierzecie się na spacer w tym kierunku to albo będziecie musieli trochę wcześniej zejść w dół, albo dotrzeć do tej wioski od drugiej strony.

Zimowy krajobraz, z ogołoconymi koronami drzew czy ubranymi w pomarańczowo-żółte barwy przy świetle popołudniowego słońca wyglądał bardzo malowniczo! Te kamienne pozostałości domów przypominały swojego rodzaju dzieła sztuki. Jestem bardzo ciekawa jak wygląda tutaj wiosną, kiedy jest zielono i wszędzie kwitną kwiaty, drzewka migdałowe czy karob (szarańczyn strąkowy).

Widok na opuszczoną wioske Mathikoloni z oddali po drugiej stronie. W dole widać drogę wijącą się u podnóża wzniesienia na kótrym te ruiny się znajdują.
Krajobraz opuszczonej wioski Mathikoloni

Pionowe ujęcie krajobrazu opuszczonej wioski z polną drogę wijącą się u podnóża wzniesienia na kótrym znajdują się ruiny Mathikoloniki i górami w tle.
Utwardzana droga wiodąca do opuszczonej części wioski
(w lewym dolnym rogu możemy zauważyć ujęcie źródlanej wody)

Idąc ścieżką, dochodziły do nas tylko dźwięki natury, delikatnie szumiącego wiatru i kilku kur w oddali. Po zejściu niżej usłyszałyśmy również kogoś pracującego w sadzie, poza tym panowała tu zupełna cisza.

Bardzo lubię takie opuszczone wioski, gdzie czuje się energię danego miejsca i ma się świadomość, że wiele lat wstecz miejsce to tętniło życiem... Ile różnych ludzkich historii się tutaj toczyło?! Historii, które już nie są możliwe do odczytania dla zwykłego oka, po których zostało już tylko te kilka wciąż trzymających się razem kamieni...

Ciekawa jestem czy Ty również lubisz odwiedzać takie opuszczone wioski?
W których już byłeś/aś?
Czy mają one dla Ciebie, coś magicznego w sobie?

Na pewno jeszcze nie raz bym chciała wrócić w ten teren i sfotografować tę wioskę jeszcze piękniej. Uchwycić jej rustykalny charakter, zanim czas zupełnie zetrze ją z powierzchni ziemi.

Zbocze góry, na którym osadzone zostały te opuszczone już budynki, skierowane jest na południe i południowy wschód. Można znaleźć miejsca z których rozpościerają się przepiękne widoki na okoliczne wioski - Akrounte, zbiornik wodny Germasogeia i Finikarię.

Przepiękny widok na wioskę Akrounde, Finikarie i zbiornik wodny Germasogeia. Na pierwszym planie widać tarasy sadów.
Przepiękny widok na Akrounde, zbiornik wodny Germasogeia i Finikarie

W drodze powrotnej oczywiście nie mogłybyśmy się nie zatrzymać na chwilę w celu zrobienia jeszcze kilku zdjęć przy prawie zachodzącym słońcu.

W drodze z Mathikoloniki. Szosa prowadząca w dół do samego centrum miasta Limassol.
W drodze do domu - widok na miasto Limassol

Nazwa wioski

Nazwę wioski - Mathikoloni - możemy odnaleźć na liście wiosek które należały do Wielkiej Komandorii (Grand Commanderia). Początkowo były one lennem należącym do Templariuszy, a następnie do Rycerzy Świętego Jana (Joannitów). Na listach tych znajdowała się również pobliska wioska Germasogeia czy Armenochorii.
Jej nazwę możesz znaleźć pisaną: Mathikoloni, Matchikoloni, Maticholoni, Madikoloni, Mathikoloni, Mathikolóni, Matikoloni, Μαθικολώνη.

W literaturze są wzmianki o wsi, która istniała już w czasach starożytnych pod nazwą Lithou Koloni (Λίθου Κολώνη) - co oznacza Kamienne Koloni czy Kamień Koloni i znajdowała się ona w drodze pomiędzy Kourion a Tamassos.
Ten opis pasowałby również do opisu położenia Mathikoloni, w związku z czym i podobieństwem nazwy istnieje podejrzenie, że chodzi o tę samą wioskę.

Na niektórych starych mapach można znaleźć ją oznaczoną jako Ma Ti (np. mapa Abrahama Orteliusa z ok. 1600 roku).

Podczas panowania Weneckiego - do końca 18 wieku wieś Mathikoloni, była dużym miastem z siedmioma parafiami gdzie każda miała swój własny kościół.

W 1821 roku, podczas najazdów Tureckich, została poważnie uszkodzona.
Jednak do ostatecznego opuszczenia wioski przyczyniły się późniejsze trzęsienia ziemi.
Ludność zamieszkująca te tereny przeniosła się na teren obecnej lokalizacji wioski Mathikoloni - bardziej na północ.

Gdzie znajduje się Mathikoloni i jak do niej dojechać?

Wioska Mathikoloni znajduje się na północy Limassol, w pobliżu Fasoula i Apsiou.
Jeżeli jedziesz przez Limassol, to na rondzie Linopetra musisz skręcić w kierunku Agios Athanasiou. Przejechać przez nie i później kierować się w górę, w kierunku Apsiou, drogą F134/F130. Mathikoloni znajdziesz z prawej strony. Około 10 km od ronda Linopetra. Po 10-15 minutach powinneś być na miejscu.

Kościół Agios Nikolaos

Bardzo żałuję, że nie wiedziałyśmy, że trochę niżej, znajdują się jeszcze ruiny starożytnego kościoła Agios Nikolaos. W jego pobliżu został wybudowany nowy kościółek Agios Nikolaos, a pozostałości tego starożytnego kościoła zostały zadaszone i ogrodzone w celu ochrony. Można jednak bez problemu podejść i dokładnie się im przyjrzeć.

Zachęcam do obejrzenia krótkiego filmiku, autorstwa Kimonas Markoulis, o kościółku Agios Nicolaos. Zobaczysz ruiny starożytnego oraz nowo wybudowany kościół wraz z lokalizacją gdzie znajduje się albo powinna się znajdować Agiasma - Święte Źródełko.

Ciekawostka

Wioska Mathikoloni zasłynęła dzięki ośmio-odcinkowemu serialowi telewizyjnemu BBC "Dziedzictwo Afrodyty" (The Aphrodite Inheritance) z 1979 roku. Akcja rozgrywająca sie w opuszczonej wiosce nagrywana była właśnie w Mathikoloni.

Ten krótki serial jest warty obejrzenia i przyjrzenia się jak wyglądało wiele miejsc, te ponad 40 lat temu. Początkowo akcja toczy się dość wolno, ale cały zwrot wydarzeń jest raczej zaskakujący i pouczający!

Mapa

Mapka z oznaczonymi najważniejszymi punktami w opuszczonym Mathikoloni